Clickbait
"Dit huis kan je kopen voor 1 euro.."
Een veel voorkomende vorm van misleidend nieuws, is clickbait. Deze berichten dragen vaak een sensationele titel die je moet verleiden om op een artikel te klikken. Clicks zorgen namelijk voor advertentie-inkomsten. Het is dus belangrijker om een goede titel te schrijven, dan wel een goed artikel. Dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit. Clickbait-artikels zijn dan ook vaak slecht geschreven en wat er in de titel wordt gezegd, wordt in het artikel meestal stevig afgezwakt. Deze artikels zijn doorgaans wel makkelijk te herkennen aan de typische titels zoals:
- Je gelooft nooit weie je op deze foto ziet
- 10 tips om aan een partner te geraken, de vierde zal je verbazen
- Man red hond en zijn reactie is hartverwarmend
In het artikel hierboven blijft het nog redelijk braaf. Op zich klopt wat er gezegd werd in de titel. Het is dan ook niet erg duidelijk dat het hier om clickbait gaat, maar als je de titel van de laatste alinea leest ('1 addertje onder het gras'), dan weet je al genoeg.