Fouten
"In de Britse hoofstad Parijs..."
Soms maken gevestigde persbureaus een fout. Ze nemen iets verkeerd over, of vergissen zich stom weg. Veel persbureaus bieden hiervoor hun excuses en een rechtzetting aan. Dit soort fouten leiden vaak tot ophef en zelfs rechtzaken. In dit kader is het interessant om te bespreken dat veel kranten een ombudsman hebben die deze klachten behandelt en op waarde schat.
Om voorbeelden hiervan te vinden kun je Tom Naegels volgen, hij is ombudsman bij de Standaard en schrijft regelmatig op de site reflecties over een gemaakte fout. Dat kunnen feitelijke fouten zijn of slecht/foutief geformuleerde zinnen. Zij graderen in 4 niveaus: de laagste twee categorie nemen geen betekeniswijsizing met zich mee, de hogere twee wel. Het gaat in deze context over fouten die wel een betekeniswijziging met zich meebrengen.
Het scheten-artikel uit de quiz die je op deze website vindt, is hier ook een goed voorbeeld van. Een Britse journalist controleert zijn bronnen niet, een Nederlandse neemt de fout over en de fout gaat een eigen leven leiden.